Atenție bolnav de electronică

Pagina pasionaților de electronică

0

Rezistoare şi clasificarea lor

Rezistoarele sunt componentele ce se găsesc în toate aparatele electronice.

Acestea se pot recunoaşte uşor într-un circuit ele având aproape aceiaşi formă. Există totuşi rezistoare care sunt mai mari, sau mai groase sau mai lungi, sunt rezistoare care pe corpul lor au câteva cifre, altele au câteva culori etc. În articolul următor voi explica cum se clasifică rezistoarele, tipul lor şi unde se utilizează.

Parametrii cei mai importanţi a unui rezistor sunt următorii:

  • Valoarea nominala in Ω
  • Toleranţa în procente
  • Puterea disipată în waţi
  • Coeficientul de temperatură

Valoarea nominală a unui rezistor reprezintă mărimea rezistenţei, valoarea în ohmi a rezistorului. Valoarea ce ar trebui să o aibă. Această valoare este marcată pe corpul rezistorului sau prin codul culorilor. La rezistoarele de putere ce au de obicei o dimensiune mai mare se inscripţionează pe corpul rezistorului în clar rezistenta şi toleranţa. Iar codul culorilor se utilizează de obicei pentru rezistoarele în miniatură excepţie făcând rezistoarele SMD, acestea fiind inscripţionate în clar cu text dar despre asta voi vorbi în alt articol.

Toleranţa unui rezistor reprezintă devierea în procente a valorii reale faţă de valoarea nominală. De exemplu, dacă un rezistor are scris pe corpul lui 100Ω şi are o toleranţă de 10%, înseamnă că valoarea lui poate fi între 90 şi 110Ω. Aceasta tolerantă poate fi de 5%, 10%, 20% etc. Cu cât toleranţa este mai mică (de exemplu 1%) cu atât şi valoarea ce scrie pe el este mai reală dar şi preţul unui astfel de rezistor creşte. Rezistoarele cu toleranta mai mică sunt mai scumpe ca rezistoarele cu toleranta mare. Aceste tipuri de rezistoare cu toleranta mică se mai numesc în practică şi rezistoare de precizie. În majoritatea aparatelor electronice se folosesc rezistoare cu o toleranţă între 10 şi 20%. Iar rezistoarele cu toleranţă de 1% se folosesc de obicei în aparatele electronice unde sunt nevoie de rezistente cu valori foarte precise, de exemplu în aparatele de măsură.

Puterea disipata in waţi reprezintă puterea în curent continuu sau alternativ pe care o poate disipa un rezistor când temperatura ambiantă este de 70 grade într-o funcţionare îndelungată fără că valoarea lui să se modifice. Valorile puterilor sunt standardizate şi sunt cuprinse între 0,125 W până la sute de waţi sau chiar mai mult.

Coeficientul de temperatură reprezintă variaţia relativă a rezistenţei la o anumită temperatură. Adică într-un circuit valoarea unei rezistente se poate modifica în funcţie de temperatura mediului ambiant. dar despre asta voi vorbi în alt articol.

Rezistoare: clasificare şi unde se utilizează

Rezistoarele se pot clasifica în funcţie de caracteristicile lor după modul constructiv, după materialul din care sunt construite, după caracteristică tensiune curent.
În acest articol voi vorbi despre modul constructiv al rezistoarelor.

    Dupa modul constructiv sunt:

  • rezistoare cu rezistenţa fixă
  • rezistoare cu rezistenţa variabilă

Rezistoarele fixe după cum spune şi numele sunt rezistoare ce au o rezistenţă fixă ce nu se poate modifica.
Într-un circuit rezistoarele se pot recunoaşte uşor. Există totuşi rezistoare fixe care sunt mai mari şi sunt introduse în nişte corpuri de porţelan, aluminiu sau ceramică. Acestea sunt rezistoarele de putere. Rezistoarele cu o putere mai mare de 1W au pe corpul lor pe lângă valoarea în ohmi şi valoarea puterii în waţi. Pe multe sunt scrise toleranţă în procente.
În funcţie de utilizarea lor rezistoarele fixe pot aveau forme şi dimensiuni diferite chiar şi materialul din care sunt făcute poate fi diferit de la un model la altul.

Acum voi enumera câteva tipuri de rezistoare fixe dintre cele mai utilizate:

Rezistoare bobinate
rezistoare bobinate

Rezistoarele bobinate pot avea puteri de disipaţie până la câteva sute de waţi, acestea au de obicei dimensiuni mai mari şi se folosesc de obicei în montaje cu tensiuni sau intensităţi mari şi sunt ideale acolo unde avem nevoie de rezistente sub 100 ohmi şi în medii cu temperaturi înalte de până la 450 grade. acestea sunt folosite foarte des şi în tehnica de măsurare deoarece rezistenţele bobinate pot fi construite cu tolerante mici (0,005%) şi au o stabilitate bună la modificări de temperatură. Au şi un dezavantaj. Deoarece stratul rezistiv este bobinat, construcţia acestui tip de rezistor fiind asemănătoare ca a unei bobine, acesta are o inductivitate parazita. Adică rezistorul poate a avea un efect ciudat dacă este folosită într-un montaj de înaltă frecvenţă. De exemplu un radioreceptor.

Rezistoare cu peliculă de carbon

rezistoare cu pelicula de carbon
Aceste tipuri de rezistoare sunt foarte întâlnite şi sunt ieftine. Se găsesc în majoritatea aparatelor electronice şi au valori de la 1 ohm până la 20mohmi cu o putere de până la 2 waţi şi tolerante de 5% 10%. Aceste tipuri de rezistoare sunt aproape universale şi se folosesc peste tot, ideale în circuite de înaltă frecvenţă deoarece inductivitatea lor nu se simte. ai şi ele dezavantaje: sunt sensibile la umiditate, nu pot lucra la temperaturi mari şi au toleranţe mari.

Rezistoare cu peliculă de metal
rezistoare cu pelicula de metal
Aceste tipuri de rezistoare sunt asemănătoare cu rezistoarele cu peliculă de carbon dar se pot realiza cu toleranţe mici, nu sunt sensibile la umiditate, temperatura, pot lucra la frecvenţe mari. Majoritatea rezitoarelor de precizie sunt cu peliculă de metal. dezavantaj: acestea sunt mereu mai scumpe ca celelalte tipuri de rezistoare. Se folosesc de obicei în aparatura profesională, tegnica de masurare.

Rezistoare SMD
Acestea sunt sub formă de cip pătrat sau cilindru şi au dimensiuni foarte mici. Despre rezistoare SMD voi scrie in alt articol.

Autor: Bogdan  Gewald

Lucrez de 18 ani în industria electronică. Locuiesc în Germania, într-un oraș mic de pe lângă Frankfurt am Main și lucrez ca dezvoltator hardware și software la o firmă care dezvoltă soluții pentru industria energetică de 50 de ani.

Acum tu urmezi!

Vrei să adaugi ceva, ai sugestii, ai găsit greşeli sau postarea nu mai este actuală? Atunci aștept cu nerăbdare comentariul tău.

Desigur, poți recomanda acest articol. Sunt recunoscător pentru orice sprijin!