Atenție bolnav de electronică

Pagina pasionaților de electronică

0

Emițător FM de mică putere

Radio microfon

Dacă teoria este necesară pentru a cunoaște principiile de bază ale electronicii, practica ajută la învățarea mai rapidă a tuturor noțiunilor teoretice. In cursul de radiofrecventa am invatat cate ceva despre bobine, despre oscilatoare acum urmeaza sa le punem teoria in practica si sa efectuam un mic emitator. Este usor de realizat si veti avea o satisfactie mare cand va veti auzi vocea transmisa la distanta. Emitatorul propus lucreaza in banda 88 – 108 Mhz FM. Emitatorul are o putere mica, doar cativa miliwati si vom putea transmite aproximativ pe o raza de 50 – 60 metri, deorace banda FM este foarte aglomerata.

emitator FM
Emitator FM 88 – 108 MHZ

Schema electrica emitator FM

Schema electrica este simpla si are o buna stabilitate, modulatia fiind realizata cu ajutorul unei diode varicap(BB909). Etajul oscilator de inalta frecventa este realizat cu tranzistorul Tr1 (2n2222). Modularea in frecventa se face cu semnalul audio captat de microfon si amplificat cu TL081.

Microfonul capteaza undele sonore si acestea sunt transformate intr-un semnal electric. Acest semnal este aplicat intrării neiversoare (pinul 3) al IC1 operațional, care îl amplifică de aproximativ 22 de ori. Deoarece polarizăm intrarea ne-inversoare cu o tensiune fixă ​​de 4,5 volți prin divizorul rezistiv R2-R3, pe pinul său de ieșire 6 vom găsi, în absența semnalului de joasa frecventa, o tensiune pozitivă de 4,5 volți. Când jumătățile pozitive ale semnalului de joasa frecventa preluate de microfon ajung la operational, tensiunea crește de la 4,5 volți la 5 volți și când jumătățile negative ating tensiunea scade de la 4,5 volți la 4 volți.

 

Prin rezistența R7, variațiile de tensiune prezente pe ieșirea IC1 sunt direct pe dioda varicap DV1, ceea ce face posibilă modificarea capacității acesteia și, în consecință, a frecvenței generate de etajul oscilator.

Deoarece variațiile de tensiune la ieșirea IC1 sunt proporționale cu amplitudinea semnalului audio preluat de microfon, dacă vorbim cu voce joasă, obținem o variație de tensiune mai mică decât atunci când vorbim cu voce tare. Acum trecem la etajul oscilator format din tranzistorul TR1. Știm deja că frecvența pe care dorim să o radiaze depinde de numărul de sprite a bobinei L1 și de valoarea capacității plasate în paralel cu această bobină (vezi C9 + C10).

Știind că trimerul C9 are o capacitate variabilă de la 2 la 15 pF și condensatorul C10 o capacitate de 8,2 pF, prin reglarea trimerului putem varia capacitatea, plasată în paralel cu bobina L1, de la minimum 10,2 pF până la maximum 28,2 pF: în consecință, vom putea genera frecvența de la un minim de 87 MHz la un maxim de 109 MHz.

Schema electrica Emitator FM 88 -108 MHZ

Pentru a radia semnalul RF generat de etajul oscilatorului în eter, este necesar să îl aplici pe un fir care acționează ca o antenă. Bucata de fir care acționează ca o antenă este conectată direct la emitorul tranzistorului TR2 și, pentru a împiedica descărcarea semnalului RF la pământ prin rezistența R14 și condensatorul C15, am introdus o bobina soc de radiofrecventa cu 32 de spire din CuEm de 6/10 pe o ferita cu diametrul de 3mm. Acesta bobina nu este critica, eu am folosit ceva cumparat din comert. Semnalul RF, neputând fi descărcat la masa, este obligat să ajungă la antena care radiază.

Pentru a alimenta acest micro emițător este nevoie de o tensiune de 9 volți, pe care o putem lua de la o baterie de 9V.


Pentru a face bobina L1, trebuie sa bobinam 5 spire pe o tijă de 6 mm diametru (de ex. un burghiu) folosind firu Ag de 1 mm . După înfășurarea lor, înainte de a scoate bobina din suport, spaționați-le cu atenție, astfel încât să obțină un solenoid lung de 10 mm. Dupa acesta luați un fir subțire și introduceți-l în gaura situat lângă rezistența R11 și condensatorul C12 și faceti o priza la 2,5 spire.

Bucata de sârmă care va fi utilizată ca antenă trebuie să aibă o lungime de undă de 1/4. Folosind un fir mai lung sau mai scurt decât este necesar, puterea radiată va fi redusă.

Pentru a calcula această lungime, trebuie să cunoașteți mai întâi frecvența de bandă centrală 88-108 MHz prin efectuarea acestei operații simple:

(88 + 108) : 2 = 98 MHz

Pentru a calcula lungimea în centimetri egală cu 1/4 val trebuie să utilizați formula:

lungime în cm = 7.200 : MHz

7.200 : 98 = 73,46 centimetri

R1 = 10.000 ohm
R2 = 22.000 ohm
R3 = 22.000 ohm
R4 = 22.000 ohm
R5 = 22.000 ohm
R6 = 220.000 ohm
R7 = 100.000 ohm
R8 = 47.000 ohm
R9 = 10.000 ohm
R10 = 100 ohm
R11 = 47 ohm
R12 = 12.000 ohm
R13 = 10.000 ohm
R14 = 100 ohm
R15 = 22 ohm

C1 = 10 uF
C2 = 56.000 pF
C3 = 10 uF
C4 = 470.000 pF
C5 = 47 pF
C6 = 100.000 pF
C7 = 33 pF
C8 = 4,7 pF
C9 = 2-15 pF trimer
C10 = 8,2 pF
C11 = 22 pF
C12 = 10.000 pF
C13 = 22 pF
C14 = 10 uF
C15 = 1.000 pF
C16 = 10.000 pF
C17 = 100.000 pF
C18 = 100 pF

TR1-TR2 = 2N2222
DV1 = BB909
L1 = 5 spire
IC1 = TL081
JAF1 = soc RF
MIC = microfon

Autor: Bogdan  Gewald

Lucrez de 18 ani în industria electronică. Locuiesc în Germania, într-un oraș mic de pe lângă Frankfurt am Main și lucrez ca dezvoltator hardware și software la o firmă care dezvoltă soluții pentru industria energetică de 50 de ani.

Acum tu urmezi!

Vrei să adaugi ceva, ai sugestii, ai găsit greşeli sau postarea nu mai este actuală? Atunci aștept cu nerăbdare comentariul tău.

Desigur, poți recomanda acest articol. Sunt recunoscător pentru orice sprijin!